Antwoord bij oefening 1.14

a. Ga na of je een betrouwbare schaal kunt maken voor "houding ten opzichte van cosmetica" met variabelen g18p1, g18p3, g18p4 en h1p16.

Volg alle stappen: van univariate beschrijving tot multivariate bewerking en beoordeling.
Uit de univariate beschrijving wordt duidelijk dat er bij de vier variabelen nog missing values moeten worden aangemaakt voor de waarden 6 en 7 of 7 en 8. Uit de factoranalyse komt één component met een eigenwaarde boven 1. Er lijkt dus sprake van één dimensie.

De betrouwbaarheid is in eerste instantie erg laag (α = 0,31), maar de inter-item correlatiematrix laat zien dat variabele h1p16 (Winkelen en bezit - bezoekfrequentie parfumerie) omgekeerd gescoord is: deze heeft negatieve correlaties met de andere variabelen.
Inter-Item Correlation Matrix

Persoonlijke verzorging - vertrouwde merken cosmetica Persoonlijke verzorging - kwaliteit voorop bij cosmetica Persoonlijke verzorging - voor cosmetica naar speciaalzaken Winkelen en bezit - bezoekfrequentie parfumerie
Persoonlijke verzorging - vertrouwde merken cosmetica 1,000 ,408 ,316 -,095
Persoonlijke verzorging - kwaliteit voorop bij cosmetica ,408 1,000 ,565 -,196
Persoonlijke verzorging - voor cosmetica naar speciaalzaken ,316 ,565 1,000 -,313
Winkelen en bezit - bezoekfrequentie parfumerie -,095 -,196 -,313 1,000

Wanneer deze variabele wordt omgescoord (1 wordt 6 en omgekeerd, 2 wordt 5 en omgekeerd, etcetera), is de betrouwbaarheid een stuk beter (α = 0,65). Dit kan nog wat verbeterd worden door het item "Winkelen en bezit - bezoekfrequentie parfumerie" (h1p16) te verwijderen. Dit is inhoudelijk te verdedigen omdat dit item een wat andere betekenis heeft dan de overige.
Reliability Statistics
Cronbach's Alpha Cronbach's Alpha Based on Standardized Items N of Items
,645 ,648 4
Item-Total Statistics

Scale Mean if Item Deleted Scale Variance if Item Deleted Corrected Item-Total Correlation Squared Multiple Correlation Cronbach's Alpha if Item Deleted
Persoonlijke verzorging - vertrouwde merken cosmetica 10,9366 7,398 ,355 ,177 ,622
Persoonlijke verzorging - kwaliteit voorop bij cosmetica 10,4640 6,389 ,550 ,378 ,489
Persoonlijke verzorging - voor cosmetica naar speciaalzaken 10,3329 6,031 ,568 ,370 ,468
Winkelen en bezit - bezoekfrequentie parfumerie (omgescoord) 8,6142 7,517 ,259 ,099 ,694

Nadat "Winkelen en bezit"-variabele verwijderd is en we opnieuw de betrouwbaarheidsanalyse doen, blijkt dat nog een item verwijderd kan worden, namelijk "Persoonlijke verzorging - vertrouwde merken cosmetica". Cronbach's alpha stijgt dan naar 0,72. Hier lijkt er geen goed inhoudelijk argument om het item te verwijderen. Bovendien houden we erg weinig items over wanneer we dat zouden doen.
We besluiten dat de schaal met de drie items (eventueel alle vier) betrouwbaar is.
Item-Total Statistics

Scale Mean if Item Deleted Scale Variance if Item Deleted Corrected Item-Total Correlation Squared Multiple Correlation Cronbach's Alpha if Item Deleted
Persoonlijke verzorging - vertrouwde merken cosmetica 6,08 4,344 ,413 ,180 ,721
Persoonlijke verzorging - kwaliteit voorop bij cosmetica 5,60 3,636 ,602 ,377 ,487
Persoonlijke verzorging - voor cosmetica naar speciaalzaken 5,48 3,651 ,529 ,329 ,581

b. Kies enkele periodieken uit waarvan je verwacht dat de leeskans samenhangt met de houding ten opzichte van cosmetica. Ga na of je verwachting uitkomt.

Eerst moet er een schaalvariabele aangemaakt worden. Omdat de drie overblijvende variabelen dezelfde antwoordcategorieën hebben, kunnen we het gemiddelde nemen. Dit gemiddelde kan geïnterpreteerd worden op de oorspronkelijke schaal: van 1 "helemaal mee eens" tot 5 "helemaal mee oneens".
Let op: een lage score betekent dus dat men het met de uitspraak oneens is. Een hoge score betekent dus dat men weinig waarde hecht aan vertrouwde merken, kwaliteit en speciaalzaken. De schaal kan benoemd worden als "cosmetica als gewoon product". Een lage score betekent dat men cosmetica als bijzonder product ziet.
Leeskans: vooral bij de tijdschriften zitten lifestyle bladen waarvan je kunt verwachten dat ze samenhangen met de houding tegenover cosmetica. Zoek en probeer zelf.

c. Kies enkele achtergrondkenmerken van de respondenten waarvan je verwacht dat ze effect hebben op de houding ten opzichte van cosmetica. Ga na of je verwachting uitkomt.

Voer zelf asymmetrische analyses uit met de achtergrondvariabelen als de onafhankelijke variabelen.
Beschrijf en bewerk de onafhankelijke variabelen eerst.

Syntax

*Syntax bij Oefening 1_14.

*Opgave a: schaalconstructie en betrouwbaarheid.
*Univariaat beschrijven en bewerken.
FREQUENCIES
  VARIABLES=g18p1 g18p3 g18p4 h1p16
  /ORDER= ANALYSIS .
*Define Variable Properties.
*g18p1.
MISSING VALUES g18p1 ( 6, 7 ).
*g18p3.
MISSING VALUES g18p3 ( 6, 7 ).
*g18p4.
MISSING VALUES g18p4 ( 6, 7 ).
*h1p16.
MISSING VALUES h1p16 ( 7, 8 ).
EXECUTE.

*Schaalconstructie.
FACTOR
  /VARIABLES g18p1 g18p3 g18p4 h1p16
  /ANALYSIS g18p1 g18p3 g18p4 h1p16
  /PRINT INITIAL EXTRACTION ROTATION
  /PLOT EIGEN
  /CRITERIA MINEIGEN(1) ITERATE(25)
  /EXTRACTION PC
  /CRITERIA ITERATE(25)
  /ROTATION VARIMAX
  /METHOD=CORRELATION .

*Betrouwbaarheid.
RELIABILITY
  /VARIABLES=g18p1 g18p3 g18p4 h1p16
  /SCALE('ALL VARIABLES') ALL/MODEL=ALPHA
  /STATISTICS=CORR
  /SUMMARY=TOTAL .

*Omscoren h1p16.
RECODE
  h1p16
  (1=6) (2=5) (3=4) (4=3) (5=2) (6=1) INTO h1p16HER .
VARIABLE LABELS h1p16HER 'Winkelen en bezit - bezoekfrequentie parfumerie (omgescoord)'.
EXECUTE .
*Define Variable Properties.
*h1p16.
VALUE LABELS h1p16HER
     1 '1 of meer keer per week'
     2 '1 keer per 2 weken'
     3 '1 keer per maand'
     4 '1 keer per kwartaal'
     5 'minder dan 1 keer per kwartaal'
     6 'nooit'
     7 'geen antwoord'
     8 'no answers' .
EXECUTE.

*Betrouwbaarheid opnieuw.
RELIABILITY
  /VARIABLES=g18p1 g18p3 g18p4 h1p16HER
  /SCALE('ALL VARIABLES') ALL/MODEL=ALPHA
  /STATISTICS=CORR
  /SUMMARY=TOTAL .
*Betrouwbaarheid zonder h1p16HER.
RELIABILITY
  /VARIABLES=g18p1 g18p3 g18p4
  /SCALE('ALL VARIABLES') ALL/MODEL=ALPHA
  /STATISTICS=CORR
  /SUMMARY=TOTAL .

*Opgave b: houding cosmetica en leeskans.
*Berekening schaalscore.
COMPUTE cosmetica = MEAN(g18p1, g18p3, g18p4).
VARIABLE LABELS cosmetica 'Cosmetica als gewoon produkt' .
EXECUTE .
*Beschrijving.
FREQUENCIES
  VARIABLES=cosmetica
  /STATISTICS=STDDEV MINIMUM MAXIMUM MEAN
  /ORDER= ANALYSIS .
*Leeskans: zelf proberen; de meetniveaus staan het gebruik van de correlatiecoëfficiënt toe, maar controleer of het verband niet duidelijk krom is.

*Opgave c: houding cosmetica en leeskans.
*Voer zelf asymmetrische analyses uit met de achtergrondvariabelen als de onafhankelijke variabelen.