Antwoord bij Oefening 6.3e

a. Construeer een index voor mediagebruik voor beide meetmomenten op grond van de variabelen NOS1-Twitter1 (meetmoment 1) en NOS2-Twitter2 (meetmoment 2).

Beschrijf en controleer eerst de variabelen. Er zijn geen bijzonderheden of problemen. Veel van de variabelen zijn behoorlijk scheef, maar het is belangrijker hoe de indexen er uitzien.
Bereken de indexen ieder als de som (of het gemiddelde) van de scores op de afzonderlijke variabelen. NB we doen hier geen factoranalyse en betrouwbaarheidsanalyse want iemand die meer NOS journaal kijkt, hoeft niet ook meer (of minder) naar Hart van Nederland te kijken.
Beschrijf de indexen: met name de index voor meetmoment 1 blijkt scheef verdeeld te zijn (skewness = 1,12).

b. Toets de stabiliteit van de twee metingen met behulp van de bij a opgestelde indexen.

Stabiliteit betekent dat een respondent vrijwel dezelfde score heeft op de index op beide meetmomenten. We kunnen dit toetsen met de nulhypothese dat er in de populatie geen verschil is tussen de eerste en tweede meting per respondent. Anders gezegd: dat het gemiddelde verschil nul is.
Een t-toets voor gepaarde waarnemingen zou toegepast kunnen worden wanneer de verdeling in de populatie normaal is (de steekproefomvang is kleiner dan 30). Gezien de scheefheid van de verdeling van de index op het eerste meetmoment in de steekproef, is het risicovol om uit te gaan van een normale verdeling in de populatie. Dus kunnen we de gewone t-toets hier beter niet gebruiken. We kunnen als alternatief bij deze toets bootstrappen.


Paired Samples Statistics
  Statistic Bootstrapa
Bias Std. Error 95% Confidence Interval
Lower Upper
Pair 1 Index mediagebruik op tijdstip 1 Mean 4,3333 -,0034 ,3835 3,6296 5,1111
N 27        
Std. Deviation 2,00000 -,06602 ,34015 1,23805 2,56590
Std. Error Mean ,38490        
Index mediagebruik op tijdstip 2 Mean 5,2963 -,0078 ,4750 4,3704 6,2222
N 27        
Std. Deviation 2,47782 -,06054 ,27994 1,84289 2,93956
Std. Error Mean ,47686        
a. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples


Paired Samples Correlations
  N Correlation Sig. Bootstrap for Correlationa
Bias Std. Error 95% Confidence Interval
Lower Upper
Pair 1 Index mediagebruik op tijdstip 1 & Index mediagebruik op tijdstip 2 27 ,786 ,000 -,003 ,077 ,606 ,909
a. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples


Paired Samples Test
  Paired Differences t df Sig. (2-tailed)
Mean Std. Deviation Std. Error Mean 95% Confidence Interval of the Difference
Lower Upper
Pair 1 Index mediagebruik op tijdstip 1 - Index mediagebruik op tijdstip 2 -,96296 1,53125 ,29469 -1,56871 -,35722 -3,268 26 ,003


Bootstrap for Paired Samples Test
  Mean Bootstrapa
Bias Std. Error Sig. (2-tailed) 95% Confidence Interval
Lower Upper
Pair 1 Index mediagebruik op tijdstip 1 - Index mediagebruik op tijdstip 2 -,96296 ,00446 ,29030 ,005 -1,55556 -,40741
a. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples

De effectgrootte: d = |MV - μ0| / sV = |-0,963| / 1,531 = 0,629.

In de t-toets vinden we tussen de twee meetmomenten een significant, middelmatig tot groot verschil in de gemiddelde indexscores, t (26) = -3,27, p = 0,003, 95%CI[-1,57; -0,36], d = 0,63. De bootstrapresultaten wijken hier nauwelijks van af: p = 0,005, 95%CI[-1,56; -0,41] (bootstrap).
Het mediagebruik in de populatie is op beide meetmomenten kennelijk niet gelijk: het gemiddelde is 4,33 (SD = 2,00) op het eerste meetmoment en 5,30 (SD = 2,48) op het tweede meetmoment. Misschien is de index niet betrouwbaar maar het kan ook zijn dat mensen meer aandacht aan het nieuws zijn gaan besteden.

c. Toets de overeenkomst tussen de twee operationaliseringen: mediagebruik en kennis.

Controleer eerst de kennisvariabelen: de kennisvariabele gemeten op het tweede moment blijkt een onmogelijke waarde (10) te hebben die als missing moet worden aangemerkt.

We kunnen toetsen of de twee operationaliseringen statistisch samenhangende metingen opleveren: of er een significante rangcorrelatie is. De kennis variabelen hebben echter maar weinig verschillende categorieën en dus veel ties. Bovendien is het aantal waarnemingen laag. Het is dan raadzaam om een bootstrap te doen.


Correlations
  Kennis gebeurtenis op tijdstip 1 Kennis gebeurtenis op tijdstip 2 Index mediagebruik op tijdstip 1 Index mediagebruik op tijdstip 2
Spearman's rho Kennis gebeurtenis op tijdstip 1 Correlation Coefficient 1,000 ,910** -,083 ,063
Sig. (1-tailed) . ,000 ,344 ,380
N 26 26 26 26
Bootstrapc Bias ,000 -,003 ,003 -,001
Std. Error ,000 ,057 ,200 ,211
95% Confidence Interval Lower 1,000 ,767 -,456 -,365
Upper 1,000 ,983 ,328 ,455
Kennis gebeurtenis op tijdstip 2 Correlation Coefficient ,910** 1,000 ,009 ,189
Sig. (1-tailed) ,000 . ,482 ,178
N 26 26 26 26
Bootstrapc Bias -,003 ,000 ,003 -,002
Std. Error ,057 ,000 ,189 ,194
95% Confidence Interval Lower ,767 1,000 -,344 -,219
Upper ,983 1,000 ,398 ,536
Index mediagebruik op tijdstip 1 Correlation Coefficient -,083 ,009 1,000 ,802**
Sig. (1-tailed) ,344 ,482 . ,000
N 26 26 26 26
Bootstrapc Bias ,003 ,003 ,000 -,012
Std. Error ,200 ,189 ,000 ,096
95% Confidence Interval Lower -,456 -,344 1,000 ,560
Upper ,328 ,398 1,000 ,926
Index mediagebruik op tijdstip 2 Correlation Coefficient ,063 ,189 ,802** 1,000
Sig. (1-tailed) ,380 ,178 ,000 .
N 26 26 26 26
Bootstrapc Bias -,001 -,002 -,012 ,000
Std. Error ,211 ,194 ,096 ,000
95% Confidence Interval Lower -,365 -,219 ,560 1,000
Upper ,455 ,536 ,926 1,000
**. Correlation is significant at the 0.01 level (1-tailed).
*. Correlation is significant at the 0.05 level (1-tailed).
c. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples

Voor het eerste meetmoment is de rangcorrelatie van Spearman -0,08, p = 0,342 eenzijdig, 95%CI[-0,46; 0,33] (bootstrap), en voor het tweede meetmoment is de rangcorrelatie 0,19 (p = 0,178 eenzijdig, 95%CI[-0,46; 0,33] (bootstrap). Er is geen significante correlatie tussen de twee operationaliseringen op beide meetmomenten. We moeten ons dus ernstig afvragen of zij wel hetzelfde meten.
Er is een eenzijdige toets uitgevoerd omdat alleen een positieve rangcorrelatie voor mogelijk werd gehouden. Hoe riskant zo'n aanname is, zie ja aan het resultaat voor het eerste tijdstip: hier vinden we tegen de verwachting in een negatieve rangcorrelatie.

Het resultaat dat de twee operationaliseringen geen significante rangcorrelatie hebben, baart zorgen. Als de kennisvraag media exposure meet, is het heel vreemd dat de antwoorden niet significant en positief samenhangen met het mediagebruik. Misschien meet de kennisvraag iets anders dan media exposure.

*Syntax Oefening 6_3e.

*Opgave a.
*Beschrijven van variabelen.
FREQUENCIES VARIABLES=NOS1 HVN1 PW1 NwsU1 UIT1 Dagblad1 Opinie1 Radio1 Blog1 Twitter1 Dagblad2 NOS2

    HVN2 PW2 NwsU2 UIT2 Opinie2 Radio2 Blog2 Twitter2

   /STATISTICS=STDDEV MINIMUM MAXIMUM MEAN SKEWNESS SESKEW

   /ORDER=ANALYSIS.
*Index berekenen voor beide tijdstippen.
COMPUTE Mediagebruik1=NOS1+HVN1+PW1+NwsU1+UIT1+Dagblad1+Opinie1+Radio1+Blog1+Twitter1.
VARIABLE LABELS Mediagebruik1 'Index mediagebruik op tijdstip 1'.
EXECUTE.
COMPUTE Mediagebruik2=NOS2+HVN2+PW2+NwsU2+UIT2+Dagblad2+Opinie2+Radio2+Blog2+Twitter2.
VARIABLE LABELS Mediagebruik2 'Index mediagebruik op tijdstip 2'.
EXECUTE.
*Beschrijven van de indexen.
FREQUENCIES VARIABLES=Mediagebruik1 Mediagebruik2

   /STATISTICS=STDDEV MINIMUM MAXIMUM MEAN SKEWNESS SESKEW

   /ORDER=ANALYSIS.

*Opgave b.
*t-toets op gepaarde waarnemingen met bootstrap.
BOOTSTRAP

   /SAMPLING METHOD=SIMPLE

   /VARIABLES INPUT=Mediagebruik1 Mediagebruik2

   /CRITERIA CILEVEL=95 CITYPE=PERCENTILE NSAMPLES=5000

   /MISSING USERMISSING=EXCLUDE.
T-TEST PAIRS=Mediagebruik1 WITH Mediagebruik2 (PAIRED)

   /CRITERIA=CI(.9500)

   /MISSING=ANALYSIS.

*Opgave c.
*Controleer de variabelen.
FREQUENCIES VARIABLES=kennis1 kennis2

   /STATISTICS=MEDIAN

   /ORDER=ANALYSIS.
* Define Variable Properties.
*kennis2.
MISSING VALUES kennis2(10).
EXECUTE.
*Toets op de rangcorrelatiecoefficient voor beide operationaliseringen op beide meetmomenten.
BOOTSTRAP

   /SAMPLING METHOD=SIMPLE

   /VARIABLES INPUT=kennis1 kennis2 Mediagebruik1 Mediagebruik2

   /CRITERIA CILEVEL=95 CITYPE=PERCENTILE NSAMPLES=5000

   /MISSING USERMISSING=EXCLUDE.
NONPAR CORR

   /VARIABLES=kennis1 kennis2 Mediagebruik1 Mediagebruik2

   /PRINT=SPEARMAN ONETAIL NOSIG

   /MISSING=PAIRWISE.