Paired Samples Statistics |
  |
Statistic |
Bootstrapa |
Bias |
Std. Error |
95% Confidence Interval |
Lower |
Upper |
Pair 1 |
Index mediagebruik op tijdstip 1 |
Mean |
4,3333 |
-,0034 |
,3835 |
3,6296 |
5,1111 |
N |
27 |
  |
  |
  |
  |
Std. Deviation |
2,00000 |
-,06602 |
,34015 |
1,23805 |
2,56590 |
Std. Error Mean |
,38490 |
  |
  |
  |
  |
Index mediagebruik op tijdstip 2 |
Mean |
5,2963 |
-,0078 |
,4750 |
4,3704 |
6,2222 |
N |
27 |
  |
  |
  |
  |
Std. Deviation |
2,47782 |
-,06054 |
,27994 |
1,84289 |
2,93956 |
Std. Error Mean |
,47686 |
  |
  |
  |
  |
a. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples |
Paired Samples Correlations |
  |
N |
Correlation |
Sig. |
Bootstrap for Correlationa |
Bias |
Std. Error |
95% Confidence Interval |
Lower |
Upper |
Pair 1 |
Index mediagebruik op tijdstip 1 & Index mediagebruik op tijdstip 2 |
27 |
,786 |
,000 |
-,003 |
,077 |
,606 |
,909 |
a. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples |
Paired Samples Test |
  |
Paired Differences |
t |
df |
Sig. (2-tailed) |
Mean |
Std. Deviation |
Std. Error Mean |
95% Confidence Interval of the Difference |
Lower |
Upper |
Pair 1 |
Index mediagebruik op tijdstip 1 - Index mediagebruik op tijdstip 2 |
-,96296 |
1,53125 |
,29469 |
-1,56871 |
-,35722 |
-3,268 |
26 |
,003 |
Bootstrap for Paired Samples Test |
  |
Mean |
Bootstrapa |
Bias |
Std. Error |
Sig. (2-tailed) |
95% Confidence Interval |
Lower |
Upper |
Pair 1 |
Index mediagebruik op tijdstip 1 - Index mediagebruik op tijdstip 2 |
-,96296 |
,00446 |
,29030 |
,005 |
-1,55556 |
-,40741 |
a. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples |
De effectgrootte: d = |MV - μ0| / sV = |-0,963| / 1,531 = 0,629.
In de t-toets vinden we tussen de twee meetmomenten een significant, middelmatig tot groot verschil in de gemiddelde indexscores, t (26) = -3,27, p = 0,003, 95%CI[-1,57; -0,36], d = 0,63. De bootstrapresultaten wijken hier nauwelijks van af: p = 0,005, 95%CI[-1,56; -0,41] (bootstrap).
Het mediagebruik in de populatie is op beide meetmomenten kennelijk niet gelijk: het gemiddelde is 4,33 (SD = 2,00) op het eerste meetmoment en 5,30 (SD = 2,48) op het tweede meetmoment. Misschien is de index niet betrouwbaar maar het kan ook zijn dat mensen meer aandacht aan het nieuws zijn gaan besteden.
c. Toets de overeenkomst tussen de twee operationaliseringen: mediagebruik en kennis.
Controleer eerst de kennisvariabelen: de kennisvariabele gemeten op het tweede moment blijkt een onmogelijke waarde (10) te hebben die als missing moet worden aangemerkt.
We kunnen toetsen of de twee operationaliseringen statistisch samenhangende metingen opleveren: of er een significante rangcorrelatie is. De kennis variabelen hebben echter maar weinig verschillende categorieën en dus veel ties. Bovendien is het aantal waarnemingen laag. Het is dan raadzaam om een bootstrap te doen.
Correlations |
  |
Kennis gebeurtenis op tijdstip 1 |
Kennis gebeurtenis op tijdstip 2 |
Index mediagebruik op tijdstip 1 |
Index mediagebruik op tijdstip 2 |
Spearman's rho |
Kennis gebeurtenis op tijdstip 1 |
Correlation Coefficient |
1,000 |
,910** |
-,083 |
,063 |
Sig. (1-tailed) |
. |
,000 |
,344 |
,380 |
N |
26 |
26 |
26 |
26 |
Bootstrapc |
Bias |
,000 |
-,003 |
,003 |
-,001 |
Std. Error |
,000 |
,057 |
,200 |
,211 |
95% Confidence Interval |
Lower |
1,000 |
,767 |
-,456 |
-,365 |
Upper |
1,000 |
,983 |
,328 |
,455 |
Kennis gebeurtenis op tijdstip 2 |
Correlation Coefficient |
,910** |
1,000 |
,009 |
,189 |
Sig. (1-tailed) |
,000 |
. |
,482 |
,178 |
N |
26 |
26 |
26 |
26 |
Bootstrapc |
Bias |
-,003 |
,000 |
,003 |
-,002 |
Std. Error |
,057 |
,000 |
,189 |
,194 |
95% Confidence Interval |
Lower |
,767 |
1,000 |
-,344 |
-,219 |
Upper |
,983 |
1,000 |
,398 |
,536 |
Index mediagebruik op tijdstip 1 |
Correlation Coefficient |
-,083 |
,009 |
1,000 |
,802** |
Sig. (1-tailed) |
,344 |
,482 |
. |
,000 |
N |
26 |
26 |
26 |
26 |
Bootstrapc |
Bias |
,003 |
,003 |
,000 |
-,012 |
Std. Error |
,200 |
,189 |
,000 |
,096 |
95% Confidence Interval |
Lower |
-,456 |
-,344 |
1,000 |
,560 |
Upper |
,328 |
,398 |
1,000 |
,926 |
Index mediagebruik op tijdstip 2 |
Correlation Coefficient |
,063 |
,189 |
,802** |
1,000 |
Sig. (1-tailed) |
,380 |
,178 |
,000 |
. |
N |
26 |
26 |
26 |
26 |
Bootstrapc |
Bias |
-,001 |
-,002 |
-,012 |
,000 |
Std. Error |
,211 |
,194 |
,096 |
,000 |
95% Confidence Interval |
Lower |
-,365 |
-,219 |
,560 |
1,000 |
Upper |
,455 |
,536 |
,926 |
1,000 |
**. Correlation is significant at the 0.01 level (1-tailed). |
*. Correlation is significant at the 0.05 level (1-tailed). |
c. Unless otherwise noted, bootstrap results are based on 5000 bootstrap samples |
Voor het eerste meetmoment is de rangcorrelatie van Spearman -0,08, p = 0,342 eenzijdig, 95%CI[-0,46; 0,33] (bootstrap), en voor het tweede meetmoment is de rangcorrelatie 0,19 (p = 0,178 eenzijdig, 95%CI[-0,46; 0,33] (bootstrap). Er is geen significante correlatie tussen de twee operationaliseringen op beide meetmomenten. We moeten ons dus ernstig afvragen of zij wel hetzelfde meten.
Er is een eenzijdige toets uitgevoerd omdat alleen een positieve rangcorrelatie voor mogelijk werd gehouden. Hoe riskant zo'n aanname is, zie ja aan het resultaat voor het eerste tijdstip: hier vinden we tegen de verwachting in een negatieve rangcorrelatie.
Het resultaat dat de twee operationaliseringen geen significante rangcorrelatie hebben, baart zorgen. Als de kennisvraag media exposure meet, is het heel vreemd dat de antwoorden niet significant en positief samenhangen met het mediagebruik. Misschien meet de kennisvraag iets anders dan media exposure.
*Syntax Oefening 6_3e.
*Opgave a.
*Beschrijven van variabelen.
FREQUENCIES VARIABLES=NOS1 HVN1 PW1 NwsU1 UIT1 Dagblad1 Opinie1 Radio1 Blog1 Twitter1 Dagblad2 NOS2
HVN2 PW2 NwsU2 UIT2 Opinie2 Radio2 Blog2 Twitter2
/STATISTICS=STDDEV MINIMUM MAXIMUM MEAN SKEWNESS SESKEW
/ORDER=ANALYSIS.
*Index berekenen voor beide tijdstippen.
COMPUTE Mediagebruik1=NOS1+HVN1+PW1+NwsU1+UIT1+Dagblad1+Opinie1+Radio1+Blog1+Twitter1.
VARIABLE LABELS Mediagebruik1 'Index mediagebruik op tijdstip 1'.
EXECUTE.
COMPUTE Mediagebruik2=NOS2+HVN2+PW2+NwsU2+UIT2+Dagblad2+Opinie2+Radio2+Blog2+Twitter2.
VARIABLE LABELS Mediagebruik2 'Index mediagebruik op tijdstip 2'.
EXECUTE.
*Beschrijven van de indexen.
FREQUENCIES VARIABLES=Mediagebruik1 Mediagebruik2
/STATISTICS=STDDEV MINIMUM MAXIMUM MEAN SKEWNESS SESKEW
/ORDER=ANALYSIS.
*Opgave b.
*t-toets op gepaarde waarnemingen met bootstrap.
BOOTSTRAP
/SAMPLING METHOD=SIMPLE
/VARIABLES INPUT=Mediagebruik1 Mediagebruik2
/CRITERIA CILEVEL=95 CITYPE=PERCENTILE NSAMPLES=5000
/MISSING USERMISSING=EXCLUDE.
T-TEST PAIRS=Mediagebruik1 WITH Mediagebruik2 (PAIRED)
/CRITERIA=CI(.9500)
/MISSING=ANALYSIS.
*Opgave c.
*Controleer de variabelen.
FREQUENCIES VARIABLES=kennis1 kennis2
/STATISTICS=MEDIAN
/ORDER=ANALYSIS.
* Define Variable Properties.
*kennis2.
MISSING VALUES kennis2(10).
EXECUTE.
*Toets op de rangcorrelatiecoefficient voor beide operationaliseringen op beide meetmomenten.
BOOTSTRAP
/SAMPLING METHOD=SIMPLE
/VARIABLES INPUT=kennis1 kennis2 Mediagebruik1 Mediagebruik2
/CRITERIA CILEVEL=95 CITYPE=PERCENTILE NSAMPLES=5000
/MISSING USERMISSING=EXCLUDE.
NONPAR CORR
/VARIABLES=kennis1 kennis2 Mediagebruik1 Mediagebruik2
/PRINT=SPEARMAN ONETAIL NOSIG
/MISSING=PAIRWISE.
|
|
|
|
|