Antwoord bij rekenopgave 7.2e

1. Welke toets moet je uitvoeren om het vermoeden van de communicatiewetenschapper te toetsen?

Een t-toets voor gepaarde waarnemingen.

2. Wat zijn de statistische hypothesen?

H0: μSourcy -Spa = 0 of H0: μv = 0 .
H1: μSpa - μSourcy > 0 of H0: μSourcy -Spa < 0 of H0: μv > 0 .

3. Wat is de waarde van de toetsingsgrootheid?

t = -3,88 of t = 3,88, afhankelijk van de manier waarop je de verschilscore berekent.

Berekening:

Respondent Sourcy Spa v (x1 - x2) v2
1 6 7 -1 1
2 7 7 0 0
3 5 6 -1 1
4 5 5 0 0
5 6 7 -1 1
6 4 7 -3 9
7 5 7 -2 4
8 4 5 -1 1
9 4 7 -3 9
10 5 6 -1 1
Som 51 64 -13 27
Gemiddelde 5,1 6,4 -1,3  

De berekening van de standaarddeviatie van het verschil en de t-waarde:

met df = N - 1 = 9 .

4. Wat is het kritieke gebied bij α = 0,01?

t ≤ -2,821 (of t ≥ 2,821).

Toelichting: linkseenzijdige toets wanneer je het verschil van Sourcy en Spa neemt. Kijk in de tabel met kritieke t-waarden bij 9 vrijheidsgraden in de kolom 'eenzijdige toetsing' en '0,01'. Wanneer je het verschil van Spa en Sourcy neemt, wordt het een rechtseenzijdige toets met kritiek gebied t ≥ 2,821.
NB het kritieke gebied is gevraagd, niet de kritieke waarde, dus er moet een ≤ of ≥ teken gebruikt worden.

5. Kan de nulhypothese verworpen worden bij α = 0,01?

Ja.

Toelichting: de gevonden t-waarde (-3,88) ligt in het kritieke gebied, want -3,88 < -2,821.

6. Wat is de conclusie van de onderzoeker?

Het generieke merk (Spa) heeft een significant hogere Brand Awareness onder consumenten (M = 6,4) dan het (gewone) A-merk (M = 5,1), t (9) = -3,88, p < 0,01 (eenzijdig), d = 1,23. Dit verschil is relevant: het effect is groot.

NB d = (|MV - μV|) / sV = 1,228
NB Normaliter moeten ook de standaarddeviaties bij de gemiddelden gegeven worden.

7. Wat is het 99%-betrouwbaarheidsinterval van het verschil?

(-2,389; -0,211)

Berekening: Uit de tabel blijkt: bij df = 9 en α = 0,01 is tkrit = 3,25. NB voor het betrouwbaarheidsinterval ga je altijd uit van een tweezijdige situatie.

Wanneer de verschilscore omgekeerd is genomen, is het betrouwbaarheidsinterval 1,3 ± 1,089 dus (0,211; 2,389).

8. Wat is de interpretatie van het betrouwbaarheidsinterval?

Met 99% zekerheid (kans) kunnen we zeggen dat het (ware) verschil in Brand Awareness voor het generieke merk (Spa) 0,2 tot 2,4 punten hoger ligt (op een schaal van 1 tot 7) dan de Brand Awareness voor het A-merk (Sourcy) in de populatie.