1. Welke analyse heeft de onderzoeker gedaan?
tweewegs-variantieanalyse (of: General Linear Model - Univariate).
2. Wat zijn de onafhankelijke variabelen en de afhankelijke variabelen?
Onafhankelijk: Etniciteit patiënt en Competentie huisarts.
Afhankelijk: De informatiebehoefte (na het consult).
3. Wat zijn de statistische nulhypothesen behorend bij de tabel "Tests of Between subjects effects"?
4. Welke effecten zijn significant bij een significantieniveau 0,05?
5. Hoe groot zijn deze effecten?
6. Trek een conclusie over de hoofdeffecten op de wijze die voorgeschreven is in het vak IS.
We vinden een significant, zwak/matig effect van de etniciteit van de patiënt op de informatiebehoefte na het consult, F (1, 54) = 13,73, p < 0,001, η2 = 0,16, en een niet-significant effect van de competentie van de huisarts, F (1, 54) = 2,99, n.s..
De autochtone Nederlandse patiënten hebben een lagere informatiebehoefte (M = 4,33, SD = 1,12) dan de patiënten met een Turkse afkomst (M = 5,63, SD = 1,79).
7. Interpreteer het interactie-effect: leg in gewone woorden uit wat het interactie-effect hier betekent.
Bij autochtone Nederlandse patiënten maakt de interculturele competentie van de huisarts nagenoeg geen verschil voor de informatiebehoefte die zij na het consult hebben.
Bij Turks-Nederlandse patiënten is de informatiebehoefte het hoogst bij een consult met een autochtone huisarts zonder interculturele training, duidelijk lager bij een autochtone huisarts met deze training, en het laagst bij een huisarts van Turkse afkomst.
Of: de interculturele competentie van de huisarts/het soort huisarts maakt alleen bij patiënten van Turkse komaf een verschil voor de informatiebehoefte na het consult; deze behoefte is kleiner bij een autochtone huisarts met training, en het laagst bij een huisarts van Turkse afkomst.
NB Het moet duidelijk gaan om een andere interpretatie dan voor een hoofdeffect.
Grafiek (niet bijvoegen bij tentamen).
8. Aan welke voorwaarden moet voldaan zijn om deze toets hier uit te voeren? Hoe zou je kunnen controleren of er aan de voorwaarden voldaan is?
Voorwaarden: