Oefening 2.5

Een marktonderzoekbureau heeft de opdracht gekregen om te onderzoeken wat de brand awareness is onder Nederlandse consumenten van twee concurrerende e-readers: de Kindle van Amazon en de iPad van Apple.
In een aselecte steekproef uit de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder heeft het bureau de brand awareness van beide produkten gemeten op een schaal van 1 (geheel onbekend) tot 9 (zeer bekend).

a. Wanneer de brand awareness van beide merken in de populatie van alle Nederlanders (van 12 jaar of ouder) normaal verdeeld is, bij welk percentage van alle Nederlanders (vanaf 12 jaar) is de brand awareness voor elk afzonderlijk merk dan hoger dan 7?
Ga ervan uit dat het gemiddelde en de standaarddeviatie in de steekproef gelijk zijn aan het gemiddelde en de standaarddeviatie in de populatie.

b. Bepaal de percentages respondenten met brand awareness hoger dan 7 in de steekproef. Hoe verklaar je eventuele verschillen met de percentages die je bij vraag 1 hebt gevonden?

c. Hangt de brand awareness af van het geslacht en de leeftijd van de respondent?

Databestand: e_reader.sav

Antwoord