Oefening 4.6

De 'kleinere' commerciële omroepen hebben ongeveer gelijke aantallen kijkers. Over april 2011 noteerde de Stichting KijkOnderzoek bijvoorbeeld de volgende absolute aantallen mensen (6 jaar en ouder) die hebben gekeken naar programma's van deze zenders:

Omroep Absoluut aantal kijkers
RTL5 79.000
RTL7 88.000
Net5 67.000
Veronica 59.000

Een marktonderzoeker gespecialiseerd in de media wil nu weten of deze vier commerciële omroepen even populair zijn onder Nederlanders van 6 jaar of ouder. Hij verzamelt gegevens via een enquete onder een aselecte steekproef van Nederlanders, waarin hij onder andere vraagt om de omroep aan te geven die men van deze vier het meest waardeert.

a. Voer een toets uit om een antwoord te geven op de vraag van de onderzoeker. Vermeld de statistische hypothesen en interpreteer de resultaten zoals voorgeschreven bij het vak IS.

b. Hangt de favoriete kleine commerciële omroep samen met het geslacht en de leeftijd van de respondent? Vermeld ook hier de statistische hypothesen.

c. Kloppen de verwachte waarde en het gestandaardiseerd celresidu wel in de output van SPSS bij de combinatie van 6-12 jarigen en Veronica als favoriete 'kleine' commerciële omroep? Reken dit na.

d. Hangt het aantal uren dat men naar een van deze omroepen kijkt samen met de leeftijd van de respondent?

Databestand: comm_omroepen.sav

Antwoord