Oefening 6.5

Je mag in drie omroepgidsen een advertentie plaatsen om nieuwe lezers van de Telegraaf te werven. Je gaat er van uit dat jouw advertenties het beste resultaat hebben wanneer zij verschijnen in de omroepgidsen waar de meeste potentiële Telegraaflezers voorkomen.
Gebruik de gegevens van de SummoScanner om de drie omroepgidsen uit te kiezen met de meeste potentiële Telegraaflezers. Gebruik de leeskans van de Telegraaf als indicatie dat men een potentiële Telegraaflezer is: hoe hoger de leeskans, des te meer potentie om abonnee te worden van deze krant.
Zoals je zult zien, is de leeskans van de Telegraaf en van de omroepgidsen erg scheef verdeeld en komen er veel extreme waarden voor. Transformeer daarom de leeskans van de Telegraaf door er 1 bij op te tellen en vervolgens de natuurlijke logaritme te nemen: COMPUTE LogLKteg = LN(lkteg + 1).
De leeskansen van de omroepbladen (lkavr tot en met lkvpr) zijn nog schever verdeeld. Maak hiervan dummyvariabelen met 0 voor een leeskans van nul en 1 voor een hogere leeskans.
Gebruik een meervoudige regressieanalyse met stepwise methode.

Databestand: Summo leeskans

NB Deze gegevens zijn door de eigenaren van de data gratis aan ons ter beschikking gesteld om te gebruiken in het onderwijs en er gelden strenge regels voor het gebruik van de data. De data blijven in het bezit van derden en de gegevens mogen absoluut niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan voor deze cursus. Daarnaast geldt als standaard gedragscode bij het gebruik van enquêtemateriaal dat de anonimiteit van respondenten gewaarborgd moet blijven. Voor het gebruik van de data gelden daarom de volgende drie regels:

Antwoord