Rekenopgave 4.2

Gegevens van scanners in supermarkten worden door onderzoekers gebruikt om het kooppatroon en de voorkeuren van consumenten te leren begrijpen. Vaak wordt hierbij een steekproef van huishoudens bestudeerd, die het scannerpanel wordt genoemd. Als deze huishoudens winkelen, tonen ze een magnetische identificatiekaart waarmee hun aankoopgegevens kunnen worden geïdentificeerd en verzameld.
Marketingonderzoekers hebben onlangs onderzocht in hoeverre het aankoopgedrag van het panel representatief is voor de populatie huishoudens die in dezelfde winkels koopt (Marketing Research, nov. 1996). De tabel toont de gegevens voor de aankoop van pindakaas, die zijn verzameld door A.C. Nielsen Company voor een panel van 2500 huishoudens in Sioux Falls, gedurende een periode van 102 weken. De marktaandeelpercentages in de rechterkolom zijn afgeleid van de totale aankoop van pindakaas in dezelfde 15 winkels waar het panel zijn inkopen deed gedurende dezelfde periode van 102 weken.

Merk Inhoud Aantal aankopen in panel Marktaandeel
Jif 18 oz. 3165 20,1%
Jif 28 oz. 1892 10,1%
Jif 40 oz. 726 5,4%
Peter Pan 10 oz. 4079 16,0%
Skippy 18 oz. 6206 28,7%
Skippy 28 oz. 1627 12,4%
Skippy 40 oz. 1420 7,3%
Totaal   19115  

Bron: Gupta, S. et al. "Do households scanner data provide representative inferences from brand choices? A comparison with store data." Journal of Marketing Research, Vol 33, nov. 1996, p. 393 (Table 6).

a. Bevatten de gegevens voldoende aanwijzingen om te kunnen concluderen dat het kooppatroon van het panel representatief is voor de populatie huishoudens? Toets voor α = 0,05.

b. Aan welke aannames moet zijn voldaan opdat de toetsingsprocedure in a geldig is?

c. Geef op grond van de tussenuitkomsten uit de berekening aan bij welk merk het panel relatief het meest afwijkt van de populatie huishoudens en bij welk merk het panel het minst afwijkt van de populatie huishoudens.

Antwoord