Voor een nieuw product wordt nagegaan welke reclamecampagne de meeste koopgeneigdheid oproept bij consumenten. Aselect getrokken steekproeven van steeds 30 volwassen Nederlanders krijgen een van de vier versies van de campagne te zien. Zij vullen vervolgens een vragenlijst in, waar onder andere via 13 items gemeten wordt in hoeverre zij geneigd zijn om het product te kopen wanneer dit op de markt komt. Met de 13 items wordt een betrouwbare en valide numerieke schaal samengesteld die loopt van 1 ('zeer zeker niet kopen') tot 9 ('zeer zeker wel kopen').
De onderzoeker wil weten welke reclamecampagne het bedrijf dat dit product wil verkopen, het beste kan gebruiken.
De belangrijkste gegevens van het experiment staan hieronder.
Tabel: Koopgeneigdheid naar reclamecampagne.
Frame van de campagne | M | SD | n |
Campagne A | 2,830 | 1,862 | 30 |
Campagne B | 3,309 | 2,138 | 30 |
Campagne C | 4,934 | 1,828 | 30 |
Campagne D | 2,806 | 2,398 | 30 |
Totaal | 3,470 | 2,222 | 120 |
Tabel: Kwadratensommen.
Kwadratensom: tussen groepen | 90,635 |
Kwadratensom: binnen groepen | 496,666 |
Kwadratensom: totaal | 587,301 |
a. Voer een analyse uit, rapporteer de resultaten op de voorgeschreven wijze en beantwoord daarmee de vraag van de onderzoeker.