Rekenopgave 6.1e

Onderstaande tabel bevat de resultaten van een piepklein experimentje naar de invloed van het aantal keren dat een bedrijfslogo in beeld komt in een (zogenaamd) nieuwsitem op de tijd die een respondent naderhand nodig heeft om het bedrijfslogo te herkennen (in milliseconden).

Respondent Aantal keren logo in beeld (X) Herkenningstijd (in ms) (Y)
1 3 2,2
2 5 1,4
3 2 2,2
4 5 1,2
5 1 2,9
6 4 1,7
7 3 1,5
8 5 1,8
9 2 2,7
10 1 2,7

a. Voer handmatig een enkelvoudige regressieanalyse uit, compleet met de t-toets voor de regressiecoëfficiënt b en de berekening van het 95% betrouwbaarheidsinterval en R2. Gebruik de vaste stappen voor het uitvoeren van de toets en interpreteer de uitkomsten.

b. Bereken en interpreteer de gestandaardiseerde regressiecoëfficiënt.

Antwoord