Rekenopgave 6.2

In een aselecte steekproef van middelbare scholieren wordt gezocht naar oorzaken van de tijd die leerlingen besteden aan computergames. Als mogelijke oorzaken kijken de onderzoekers naar de leeftijd, het geslacht, de tijd die leerlingen op het internet doorbrengen (met andere zaken dan games spelen) en het schooltype.
Er is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd met dummyvariabelen voor sekse (Jongen: 1 = wel, 0 = niet) en voor het schooltype (VMBO, HAVO: 1 = wel, 0 = niet) waarbij VWO de vergelijkingscategorie is (VWO leerlingen hebben een 0 op zowel VMBO als HAVO). De afhankelijke variabele is het gemiddeld aantal uren dat de leerling per dag computergames speelt.
De geschatte variantie voor de variabelen ComputerGames, Leeftijd en Internettijd is respectievelijk 0,456, 0,090 en 0,097.

Hieronder staat een deel van de resultaten.

  Sum of Squares df Mean Square F Sig.
Regression                                  
Residual 10,041        
Total 16,438 79      

Coefficientsa
  Unstandardized Coefficients Standardized Coefficients t Sig. 95,0% Confidence Interval for B
B Std. Error Beta Lower Bound Upper Bound
(Constant) 1,673 0,598 -- 2,798 < 0,05 0,489 2,857
Leeftijd 0,076 0,041          
Jongen 1,053 0,529 0,195        
Internettijd 0,520 0,111          
VMBO 0,622 0,160 0,223        
HAVO 0,433 0,294 0,098        

a. Vul de tabellen aan, bereken R2 en interpreteer de resultaten.

b. Bereken de geschatte tijd die Jasmine besteedt aan computergames. Jasmine is een meisje van 15 jaar, die HAVO doet en over het algemeen 1,5 uur internet per dag. Jasmine zat in de steekproef.

c. Bereken ook de geschatte tijd voor Peter, een 18-jarige VWO-er die dagelijks 2 uur op het internet zit. Peter zat niet in de steekproef.

Antwoord