a. Wanneer de brand awareness van beide merken in de populatie van alle Nederlanders (van 12 jaar of ouder) normaal verdeeld is, bij welk percentage van alle Nederlanders (vanaf 12 jaar) is de brand awareness voor elk afzonderlijk merk dan hoger dan 7?
Ga ervan uit dat het gemiddelde en de standaarddeviatie in de steekproef gelijk zijn aan het gemiddelde en de standaarddeviatie in de populatie.
Als de populatie normaal verdeeld is, kunnen we z-waarden gebruiken om de percentages in de populatie te vinden. Aangezien we ervan uit mogen gaan dat het gemiddelde en de standaarddeviatie in de steekproef gelijk zijn aan het gemiddelde en de standaarddeviatie in de populatie, moeten we eerst het gemiddelde en de standaarddeviatie van brand awareness voor de beide merken in de steekproef bepalen.
Controleer eerst of er geen fouten zijn in de twee variabelen: er is een onmoelijk hoge score voor de brand awareness van de iPad (77,7), die we als missing moeten aanmerken.
Vervolgens kunnen we het gemiddelde en de standaarddeviatie van beide variabelen krijgen via het commando FREQUENCIES:
b. Bepaal de percentages respondenten met brand awareness hoger dan 7 in de steekproef. Hoe verklaar je eventuele verschillen met de percentages die je bij vraag 1 hebt gevonden?
Kijk naar de frequentietabel.
c. Hangt de brand awareness af van het geslacht en de leeftijd van de respondent?
Voer een regressieanalyse uit voor elk merk met de brand awareness als afhankelijke variabele. Controleer eerst de onafhankelijke variabelen en de spreidingsdiagrammen van brand awareness met leeftijd. Er zijn hier geen bijzonderheden.
De resultaten tonen dat brand awareness van de iPad veel sterker (b* of Beta = -0,93; R2 = 0,87) leeftijdgebonden is dan de brand awareness van de Kindle (b* of Beta = -0,49; R2 = 0,24). Hoe jonger de respondent, hoe beter hij/zij de iPad kent, wanneer gecontroleerd voor de overige variabelen. Bij de Kindle is dit verband maar een zwak tot matig. Het geslacht van de respondent doet er in beide gevallen nagenoeg niet toe.
*a - voorspellen van brand awareness in de populatie.
FREQUENCIES VARIABLES=iPad Kindle
/ORDER=ANALYSIS.
*Score 77,7 voor iPad als missing aanmerken (hier: alle scores boven 9).
RECODE iPad (9.001 thru Highest=SYSMIS).
EXECUTE.
*Gemiddelde en SD voor beide variabelen berekenen.
FREQUENCIES VARIABLES=iPad Kindle
/FORMAT=NOTABLE
/STATISTICS=STDDEV MEAN
/ORDER=ANALYSIS.
*b - percentages in de steekproef.
FREQUENCIES VARIABLES=iPad Kindle
/STATISTICS=SKEWNESS SESKEW
/ORDER=ANALYSIS.
*c - regressieanalyses.
*Controle van de onafhankelijke variabelen.
FREQUENCIES VARIABLES=geslacht leeftijd
/ORDER=ANALYSIS.
*Controle van de spreidingsdiagrammen.
GRAPH
/SCATTERPLOT(BIVAR)=leeftijd WITH iPad
/MISSING=LISTWISE.
GRAPH
/SCATTERPLOT(BIVAR)=leeftijd WITH Kindle
/MISSING=LISTWISE.
*Regressieanalyse iPad.
REGRESSION
/MISSING LISTWISE
/STATISTICS COEFF OUTS R ANOVA
/CRITERIA=PIN(.05) POUT(.10)
/NOORIGIN
/DEPENDENT iPad
/METHOD=ENTER geslacht leeftijd.
*Regressieanalyse Kindle.
REGRESSION
/MISSING LISTWISE
/STATISTICS COEFF OUTS R ANOVA
/CRITERIA=PIN(.05) POUT(.10)
/NOORIGIN
/DEPENDENT Kindle
/METHOD=ENTER geslacht leeftijd.