Antwoord bij oefening 1.8

a. Ga na of de variabelen v8 tot en met v11 ("Frequentie Mediagebruik") een valide eendimensionale schaal vormen.

Voer weer zelfstandig een schaalanalyse uit via een principale componentenanalyse.

Let op: bij v10 en v11 zijn er onmogelijke waarden (7 en 8) die eerst als missing values moeten worden gedefinieerd.
De relevante resulatten:
Total Variance Explained
Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
1 1,456 36,389 36,389 1,456 36,389 36,389 1,455 36,376 36,376
2 1,016 25,411 61,799 1,016 25,411 61,799 1,017 25,423 61,799
3 ,870 21,749 83,549





4 ,658 16,451 100,000





Extraction Method: Principal Component Analysis.

Rotated Component Matrix(a)

Component
1 2
Hoe vaak kijkt u naar het nieuws op televisie? ,768 -,069
Hoe vaak luistert u naar het nieuws op de radio? ,451 ,607
Hoe vaak gebruikt u internet? -,290 ,802
Hoe vaak leest u de krant? ,760 -,003
Extraction Method: Principal Component Analysis.
Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization.
a Rotation converged in 3 iterations.

Op grond van het eigenwaarde criterium moeten we twee componenten, dus twee dimensies in de schaal onderscheiden. In het scree plot is echter geen duidelijke knik te zien, wat suggereert dat er geen duidelijke componenten zijn.
Volgens de (geroteerde) componentladingen zou de eerste component bestaan uit nieuws kijken op televisie en de krant lezen, en de andere uit nieuws luisteren op de radio en internet gebruiken. Dit lijkt een willekeurige indeling, waar geen duidelijke interpretatie aan kan worden gegeven.
Kortom, de resultaten wijzen er niet op dat er een valide eendimensionale schaal is.

b. Verbaast het antwoord bij (a) je? Leg uit waarom (niet).

Dit resultaat hoeft eigenlijk niet te verbazen omdat het hier niet gaat om een abstract, complex concept (construct) dat gemeten moet worden, waar schalen voor bedoeld zijn. De variabelen meten een concrete hoeveelheid gebruik die mensen van verschillende media maken. Wanneer je dergelijke hoeveelheden wilt samenvoegen, moet je een index maken, geen schaal. Iemand die veel televisie kijkt hoeft inhoudelijk gezien niet ook veel radio te luisteren.

Syntax


*Opgave a: schaal construeren.
*Univariaat beschrijven en eventueel bewerken van de variabelen.
FREQUENCIES
  VARIABLES=v8 v9 v10 v11
  /ORDER= ANALYSIS .
*Er blijken onmogelijke waarden (7 en 8) voor te komen bij v10 en v11.
*Deze waarden als missing definiëren.
*Define Variable Properties.
*v10.
MISSING VALUES v10 ( 7, 8 ).
*v11.
MISSING VALUES v11 ( 7, 8 ).
EXECUTE.
*Controle.
FREQUENCIES
  VARIABLES=v8 v9 v10 v11
  /ORDER= ANALYSIS .

*Factoranalyse (PCA) uitvoeren.
FACTOR
  /VARIABLES v8 v9 v10 v11 /MISSING LISTWISE /ANALYSIS v8 v9 v10 v11
  /PRINT INITIAL EXTRACTION ROTATION
  /PLOT EIGEN
  /CRITERIA MINEIGEN(1) ITERATE(25)
  /EXTRACTION PC
  /CRITERIA ITERATE(25)
  /ROTATION VARIMAX
  /SAVE REG(ALL)
  /METHOD=CORRELATION .