Oefening 1.14

De SummoScanner is het continue bereiksonderzoek van gedrukte media. Het onderzoek wordt uitgevoerd door bureau Interview in opdracht van adverteerders, reclameadviesbureaus, mediabureaus en mediaexploitanten. De populatie van de Scanner bestaat uit alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Gedurende het gehele jaar wordt een steekproef van ongeveer 24000 personen telefonisch geïnterviewd met behulp van Random Digit Dialing: op ongeveer 300 dagen per jaar (zon- en feestdagen uitgezonderd) worden 80 personen bereikt. Aan diegenen die deelnemen aan de SummoScanner wordt gevraagd of zij tevens willen deelnemen aan een schriftelijk vervolgonderzoek: het Doelgroeponderzoek. Ongeveer de helft van de respondenten gaat daarmee akkoord en stuurt vervolgens een bruikbare vragenlijst terug. Het databestand waar jullie mee werken bevat de antwoorden van alle respondenten die in 1998 aan beide onderzoeken hebben deelgenomen. Dit zijn er 11.806.
In de Summo-enquêtes wordt aan respondenten gevraagd voor een groot aantal kranten en tijdschriften aan te geven of ze 1) het blad wel eens lezen of inzien, 2) of ze de laatste uitgave van het blad gelezen of ingezien hebben, en 3) hoeveel van de laatste zes nummers van het blad ze hebben gelezen of ingezien. Op basis van de antwoorden op de laatste twee vragen wordt een zogenaamde leeskans berekend (alle variabelen waarvan de naam begint met lk) en het actueel bereik (alle variabelen waarvan de naam begint met ab). Deze variabelen zijn op intervalniveau gemeten en lenen zich dus uitstekend voor tal van analyses. Meer informatie over leeskans en actueel bereik is te vinden in het boek Media en Reclame van Den Boon en Neijens.

Het databestand summo.cosmetica.sav bevat de leeskans- en actuele bereiksvariabelen, alsmede enkele achtergrondvariabelen en vier variabelen die over cosmetica gaan (g18p1, g18p3, g18p4 en h1p16).

a. Ga na of je een betrouwbare schaal kunt maken voor "houding ten opzichte van cosmetica" met variabelen g18p1, g18p3, g18p4 en h1p16.

b. Kies enkele periodieken uit waarvan je verwacht dat de leeskans samenhangt met de houding ten opzichte van cosmetica. Ga na of je verwachting uitkomt.

c. Kies enkele achtergrondkenmerken van de respondenten waarvan je verwacht dat ze effect hebben op de houding ten opzichte van cosmetica. Ga na of je verwachting uitkomt.

Databestand: summo.cosmetica.sav

NB Deze gegevens zijn door de eigenaren van de data gratis aan ons ter beschikking gesteld om te gebruiken in het onderwijs en er gelden strenge regels voor het gebruik van de data. De data blijven in het bezit van derden en de gegevens mogen absoluut niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan voor deze cursus. Daarnaast geldt als standaard gedragscode bij het gebruik van enquêtemateriaal dat de anonimiteit van respondenten gewaarborgd moet blijven. Voor het gebruik van de data gelden daarom de volgende drie regels:

  1. De vertrouwelijkheid van individuele respondenten en hun gegevens dient gewaarborgd te blijven. Pogingen om de identiteit van individuele respondenten te achterhalen zijn niet toegestaan.
  2. Niemand mag over de cijfers iets publiceren of met de gegevens naar buiten treden.
  3. De databestanden mogen niet worden doorgegeven aan anderen.

Antwoord