Vraag 7.6

De producent van een electronisch gadget dat nog niet zo lang op de Nederlandse markt is, wil met een geconcentreerde reclamecampagne de lezers van één mannenblad overhalen om het gadget te kopen. De verwachting is daarbij dat deze mannen via word-of-mouth zullen zorgen voor verdere verspreiding van het gadget onder andere mannen. De producent wil adverteren in het mannenblad waar de brand awareness van de producent het hoogst is.
Hiervoor wordt een marktonderzoek uitgevoerd onder een aselecte steekproef van lezers van 5 mannenbladen. De brand awareness is bij de lezers gemeten met een interval schaal die loopt van 1 ('onbekend') tot 10 ('zeer bekend').
Op grond van de onderstaande SPSS output moet de producent nu een beslissing nemen.
Descriptives
Brand awareness
  N Mean Std. Deviation Std. Error 95% Confidence Interval for Mean Minimum Maximum
Lower Bound Upper Bound
Autovisie 106 4,3823 1,86030 ,18069 4,0240 4,7406 1,00 10,00
Revu 89 5,5024 1,84454 ,19552 5,1138 5,8910 2,00 10,00
BLVD Man 53 4,1610 2,10097 ,28859 3,5819 4,7401 1,00 8,51
Men's Health 103 4,2437 1,97524 ,19463 3,8576 4,6297 1,00 10,00
Voetbal International 36 6,4663 1,90541 ,31757 5,8216 7,1110 3,00 10,00
Total 387 4,7666 2,05671 ,10455 4,5610 4,9721 1,00 10,00

Test of Homogeneity of Variances
Brand awareness
Levene Statistic df1 df2 Sig.
,587 4 382 ,673

ANOVA
Brand awareness
  Sum of Squares df Mean Square F Sig.
Between Groups 215,451 4 53,863 14,517 ,000
Within Groups 1417,343 382 3,710    
Total 1632,794 386      


Post Hoc Tests



Multiple Comparisons
Dependent Variable: Brand awareness
Bonferroni
(I) Mannenblad (J) Mannenblad Mean Difference (I-J) Std. Error Sig. 95% Confidence Interval
Lower Bound Upper Bound
Autovisie Revu -1,12010* ,27693 ,001 -1,9020 -,3382
BLVD Man ,22129 ,32405 1,000 -,6936 1,1362
Men's Health ,13861 ,26651 1,000 -,6139 ,8911
Voetbal International -2,08405* ,37157 ,000 -3,1332 -1,0349
Revu Autovisie 1,12010* ,27693 ,001 ,3382 1,9020
BLVD Man 1,34140* ,33421 ,001 ,3978 2,2850
Men's Health 1,25872* ,27877 ,000 ,4716 2,0458
Voetbal International -,96395 ,38046 ,117 -2,0382 ,1103
BLVD Man Autovisie -,22129 ,32405 1,000 -1,1362 ,6936
Revu -1,34140* ,33421 ,001 -2,2850 -,3978
Men's Health -,08268 ,32562 1,000 -1,0021 ,8367
Voetbal International -2,30535* ,41602 ,000 -3,4799 -1,1307
Men's Health Autovisie -,13861 ,26651 1,000 -,8911 ,6139
Revu -1,25872* ,27877 ,000 -2,0458 -,4716
BLVD Man ,08268 ,32562 1,000 -,8367 1,0021
Voetbal International -2,22266* ,37294 ,000 -3,2756 -1,1697
Voetbal International Autovisie 2,08405* ,37157 ,000 1,0349 3,1332
Revu ,96395 ,38046 ,117 -,1103 2,0382
BLVD Man 2,30535* ,41602 ,000 1,1307 3,4799
Men's Health 2,22266* ,37294 ,000 1,1697 3,2756
*. The mean difference is significant at the 0.05 level.

1. Welke toets is hier uitgevoerd? Geef de naam van de toets en leg uit waarom dit hier de meest geschikte toets is.

2. Wat zijn de statistische hypothesen bij deze toets (vraag1)?

3. Interpreteer de resultaten van deze toets (vraag1) zoals voorgeschreven is in het vak Inferentiële Statistiek.
NB interpreteer hier alleen de tabellen Descriptives en ANOVA.

4. Interpreteer de resultaten van de posthoctoetsen en geef op grond hiervan een genuanceerd advies over het tijdschrift waar de producent het beste kan adverteren.

5. Wat is de nulhypothese van Levene's toets en welke conclusies kun je trekken op grond van het resultaat van deze toets?

6. Interpreteer de effectgrootte van het model.

7. Interpreteer het betrouwbaarheidsinterval voor het gemiddelde verschil tussen lezers van Autovisie en BLVD Man en leg op grond hiervan uit waarom dit verschil niet significant is.

Antwoord