Between-Subjects Factors |
  |
Value Label |
N |
Training gevolgd |
1 |
niet gevolgd |
30 |
2 |
wel gevolgd |
30 |
Schooltype |
1 |
LBO |
20 |
2 |
HAVO |
20 |
3 |
VWO |
20 |
Descriptive Statistics |
Dependent Variable: Mediawijsheid
|
Training gevolgd |
Schooltype |
Mean |
Std. Deviation |
N |
niet gevolgd |
LBO |
2,4387 |
1,11489 |
11 |
HAVO |
3,7067 |
,76752 |
8 |
VWO |
6,6927 |
,82716 |
11 |
Total |
4,3367 |
2,09478 |
30 |
wel gevolgd |
LBO |
4,9799 |
,87650 |
9 |
HAVO |
5,7796 |
,84857 |
12 |
VWO |
7,6697 |
,96253 |
9 |
Total |
6,1067 |
1,39179 |
30 |
Total |
LBO |
3,5823 |
1,63097 |
20 |
HAVO |
4,9505 |
1,31130 |
20 |
VWO |
7,1324 |
,99943 |
20 |
Total |
5,2217 |
1,97625 |
60 |
Levene's Test of Equality of Error Variancesa |
Dependent Variable: Mediawijsheid
|
F |
df1 |
df2 |
Sig. |
,540 |
5 |
54 |
,745 |
Tests the null hypothesis that the error variance of the dependent variable is equal across groups. |
a. Design: Intercept + training + schooltype + training * schooltype |
Tests of Between-Subjects Effects |
Dependent Variable: Mediawijsheid
|
Source |
Type III Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
Corrected Model |
185,555a |
5 |
37,111 |
44,658 |
,000 |
Intercept |
1596,494 |
1 |
1596,494 |
1921,179 |
,000 |
training |
51,048 |
1 |
51,048 |
61,429 |
,000 |
schooltype |
125,709 |
2 |
62,854 |
75,637 |
,000 |
training * schooltype |
6,374 |
2 |
3,187 |
3,835 |
,028 |
Error |
44,874 |
54 |
,831 |
  |
  |
Total |
1866,396 |
60 |
  |
  |
  |
Corrected Total |
230,429 |
59 |
  |
  |
  |
a. R Squared = ,805 (Adjusted R Squared = ,787) |
1. Welke analysetechniek heeft de onderzoeker hier toegepast om zijn onderzoeksvaag te beantwoorden? Leg uit of dit hier de optimale techniek is in verhouding tot de ander technieken die je kent.
2. Wat zijn de nulhypothesen die getoetst worden in alle gepresenteerde output?
3. De onderzoeker beweert dat de toets tweezijdig is. Leg uit of hij gelijk heeft.
4. Aan welke voorwaarden voor de analysetechniek is voldaan en aan welke niet? Motiveer je antwoord.
5. Op welk(e) punt(en) klopt de interpretatie van de onderzoeker niet met de resultaten? Geef aan hoe het wel moet. Kijk zowel naar de inhoud als vorm (richtlijnen van het vak Inferentiële Statistiek) van de interpretatie.
6. Interpreteer het resultaat dat de onderzoeker niet bespreekt. Welke aanvullende toets(en) heb je nodig om dit resultaat te interpreteren?
Databestand: vraag7_7.sav
Antwoord
|
|
|
|