Vraag 7.9
Worden kinderen materialistischer wanneer zij meer blootgesteld zijn aan advertenties? In een aselecte steekproef van Nederlandse kinderen in de leeftijdscategorie 8 tot 11 jaar is materialisme gemeten via een schaaltechniek die een variabele op interval meetniveau oplevert. Advertentie exposure is gemeten als een variabele met vier categorieën: (1) weinig exposure via tv en internet, (2) alleen veel exposure via tv, (3) alleen veel exposure via internet, (4) veel exposure via tv en internet.
Hieronder staat output van een analyse met SPSS. De conclusie van de onderzoeker naar aanleiding van de onderzoeksvraag: “Er is een significant, sterk effect van advertentie exposure op materialisme, F (3, 465) = 140,95, p < 0,001. Veel exposure, of dit nu via tv (M = 6,03, SD = 1,05), internet (M = 5,98, SD = 0,98) of beide media (M = 6,43, SD = 0,83) plaatsvindt, levert meer materialisme op dan weinig exposure (M = 3,41, SD = 1,66).”
Descriptives |
Mate waarin het kind materialistisch is |
|
  |
N |
Mean |
Std. Deviation |
Std. Error |
95% Confidence Interval for Mean |
Lower Bound |
Upper Bound |
weinig exposure via tv en internet |
117 |
3.4094 |
1.65703 |
.15319 |
3.1060 |
3.7128 |
alleen veel exposure via tv |
119 |
6.0329 |
1.05269 |
.09650 |
5.8418 |
6.2240 |
alleen veel exposure via internet |
116 |
5.9787 |
.97872 |
.09087 |
5.7987 |
6.1587 |
veel exposure via tv en internet |
114 |
6.4316 |
.82938 |
.07768 |
6.2777 |
6.5855 |
Total |
466 |
5.4582 |
1.67654 |
.07766 |
5.3056 |
5.6109 |
|
Test of Homogeneity of Variances |
Mate waarin het kind materialistisch is |
|
Levene Statistic |
df1 |
df2 |
Sig. |
17.395 |
3 |
462 |
.000 |
|
ANOVA |
Mate waarin het kind materialistisch is |
|
  |
Sum of Squares |
df |
Mean Square |
F |
Sig. |
Between Groups |
669.859 |
3 |
223.286 |
161.904 |
.000 |
Within Groups |
637.156 |
462 |
1.379 |
  |
  |
Total |
1307.015 |
465 |
  |
  |
  |
|
Multiple Comparisons |
Dependent Variable: |
Mate waarin het kind materialistisch is |
Bonferroni |
|
(I) Advertentie exposure |
(J) Advertentie exposure |
Mean Difference (I-J) |
Std. Error |
Sig. |
95% Confidence Interval |
Lower Bound |
Upper Bound |
weinig exposure via tv en internet |
alleen veel exposure via tv |
-2.62349* |
.15289 |
.000 |
-3.0286 |
-2.2184 |
alleen veel exposure via internet |
-2.56934* |
.15387 |
.000 |
-2.9770 |
-2.1616 |
veel exposure via tv en internet |
-3.02217* |
.15455 |
.000 |
-3.4317 |
-2.6127 |
alleen veel exposure via tv |
weinig exposure via tv en internet |
2.62349* |
.15289 |
.000 |
2.2184 |
3.0286 |
alleen veel exposure via internet |
.05416 |
.15323 |
1.000 |
-.3518 |
.4602 |
veel exposure via tv en internet |
-.39868 |
.15391 |
.059 |
-.8065 |
.0091 |
alleen veel exposure via internet |
weinig exposure via tv en internet |
2.56934* |
.15387 |
.000 |
2.1616 |
2.9770 |
alleen veel exposure via tv |
-.05416 |
.15323 |
1.000 |
-.4602 |
.3518 |
veel exposure via tv en internet |
-.45283* |
.15488 |
.022 |
-.8632 |
-.0425 |
veel exposure via tv en internet |
weinig exposure via tv en internet |
3.02217* |
.15455 |
.000 |
2.6127 |
3.4317 |
alleen veel exposure via tv |
.39868 |
.15391 |
.059 |
-.0091 |
.8065 |
alleen veel exposure via internet |
.45283* |
.15488 |
.022 |
.0425 |
.8632 |
*. The mean difference is significant at the 0.05 level. |
|
1. Welke analysetechniek is hier uitgevoerd? Geef de naam van de toets en leg uit waarom dit hier de meest geschikte techniek is.
2. Wat zijn de statistische nulhypothese en de alternatieve hypothese bij de toets waarmee de onderzoeksvraag wordt beantwoord?
3. Bereken de effectgrootte van het model. Heeft de onderzoeker gelijk dat het effect sterk is? Motiveer je antwoord.
4. Het resultaat is niet helemaal volgens de richtlijnen van het vak IS gerapporteerd. Noem vier fouten en onvolledigheden.
5. Ben je het inhoudelijk helemaal eens met de conclusie van de onderzoeker? Gebruik resultaten uit de tabellen om je antwoord te motiveren.
6. Interpreteer het betrouwbaarheidsinterval voor ‘weinig exposure via tv en internet’ in de tabel Descriptives.
Antwoord