Rekenopgave 3.5

Televisiereclame in de VS gebruikt meestal vrouwen of 'vrouwelijke' mannen om een product aan te prijzen. Onderzoek dat in Nature (27 aug. 1998) is gepubliceerd, heeft aan het licht gebracht dat mensen in feite meer aangetrokken worden tot "vrouwelijke" gezichten, ongeacht het geslacht. In een bepaald experiment bekeken 50 proefpersonen het gezicht van een Japanse vrouw en van een blanke man op een computer. Met speciale grafische software kon elke proefpersoon de gezichten veranderen (door ze vrouwelijker of mannelijker te maken) totdat ze het "meest aantrekkelijke" gezicht hadden. Het niveau van "vervrouwelijking" x werd als een percentage gemeten.

a. Voor het gezicht van de blanke man was M = 15,0% en s = 25,1%. Toets op 5% significantie de hypothese dat gezichten van blanke mannen gemiddeld 10% worden vervrouwelijkt. Interpreteer het resultaat.

b. Voor het Japanse vrouwengezicht was M = 10,2% en s = 31,3%. Gebruik deze steekproefinformatie om de nulhypothese te toetsen op 5% significantie dat het gemiddeld niveau van "vervrouwelijking" gelijk is aan 0%. Interpreteer het resultaat.

Antwoord