Rekenopgave 3.9

Welke factoren remmen het leerproces in de klas? Om deze vraag te beantwoorden, hebben onderzoekers van de Curry State University een enquête gehouden onder 40 studenten van een hogere marketingopleidingsklas (Marketing Education Review, najaar 1994). Elke student kreeg een lijst met factoren en werd gevraagd in welke mate elke factor het leerproces belemmerde in de cursussen die in hun afdeling werden gegeven. Er werd een 7-puntsschaal gebruikt, met 1 = "helemaal niet" en 7 = "in sterke mate". De factor die het hoogst scoorde had betrekking op de docent: "professoren die te veel nadruk leggen op één juist antwoord in plaats van op het denkproces en creatieve ideeën."
Dit onderzoek levert onderstaande (incomplete) output op in SPSS.

One-Sample Statistics

N Mean Std. Deviation Std. Error Mean
Nadruk 1 juist antwoord 40 4,700 1,620 ?
One-Sample Test

Test Value = 4,00
t df Sig. (2-tailed) Mean Difference 95% Confidence Interval of the Difference
        Lower Upper
Nadruk 1 juist antwoord ? ? 0,009 ? ? ?

a. Vul deze tabellen verder in.

b. Is de werkelijke gemiddelde beoordeling van deze factor groter dan 4? Gebruik α = 0,05. Interpreteer de resultaten van de toets.

c. Mag je deze toets hier gebruiken?

d. Stel dat een aselecte steekproef van 13 communicatiestudenten aan dezelfde universiteit gemiddeld 4,6 scoren met een standaardafwijking van 2,402 op dezelfde factor ("professoren die te veel nadruk leggen op één juist antwoord in plaats van op het denkproces en creatieve ideeën."). Kun je dan zeggen dat communicatiestudenten (op dat moment en aan die universiteit) meer van mening verschillen over deze factor dan de marketingstudenten?
Toets op 5% significantieniveau. Je mag uitgaan van normaal verdeelde populaties.

Antwoord