Een communicatiewetenschapper vermoedt dat consumenten een hogere Brand Awareness hebben voor generieke merken dan voor andere A-merken. Een merknaam is generiek wanneer het door consumenten gebruikt wordt om een categorie producten aan te duiden in plaats van het product van één bepaalde fabrikant. Een voorbeeld is Spa, dat tegenwoordig gebruikt wordt om mineraalwater in het algemeen aan te duiden ("Ober, doe mij maar een Spaatje."). In zijn onderzoek laat de communicatiewetenschapper elke proefpersoon een A-merk (Sourcy) en een generiek merk zien (Spa) en vraagt bij elk van beide een vragenlijst in te vullen. Daarin wordt o.a. Brand Awareness gemeten op een schaal die loopt van 'zeer onbekend' (code 1) tot 'zeer bekend' (code 7). De scores van 10 proefpersonen uit een aselecte steekproef staan hieronder.
Respondent | Brand Awareness Sourcy | Brand Awareness Spa |
1 | 6 | 7 |
2 | 7 | 7 |
3 | 5 | 6 |
4 | 5 | 5 |
5 | 6 | 7 |
6 | 4 | 7 |
7 | 5 | 7 |
8 | 4 | 5 |
9 | 4 | 7 |
10 | 5 | 6 |
1. Welke toets moet je uitvoeren om het vermoeden van de communicatiewetenschapper te toetsen?
2. Wat zijn de statistische hypothesen?
3. Wat is de waarde van de toetsingsgrootheid?
4. Wat is het kritieke gebied bij α = 0,01?
5. Kan de nulhypothese verworpen worden bij α = 0,01?
6. Wat is de conclusie van de onderzoeker?
7. Wat is het 99%-betrouwbaarheidsinterval van het verschil?
8. Wat is de interpretatie van het betrouwbaarheidsinterval?