Rekenopgave 7.8e

Een organisatie heeft een trainingsprogramma ontwikkeld om middelbare scholieren meer mediawijs te maken. Om te controleren of de training werkt, wordt onderzoek gedaan onder leerlingen die de training wel hebben gevolgd en leerlingen die de training niet hebben gevolgd (variabele 'training'). Er zijn aselect leerlingen getrokken in het Lager Beroepsonderwijs (LBO), HAVO en VWO (variabele 'schooltype'). Bij deze leerlingen is de mediawijsheid gemeten via een valide en betrouwbare schaal (variabele 'mediawijs') die loopt van 1 ('zeer laag') tot 9 ('zeer hoog').
Hieronder staat de datamatrix met de mediawijsheidscores van 24 respondenten en een deel van de resultaten.

  Niet gevolgd Gevolgd
LBO 3 5
2 6
1 5
3 4
HAVO 4 7
4 5
3 6
3 7
VWO 6 8
7 7
6 8
7 8

  SS df MS F Sig. Eta-kwadraat
Training 30,375                                             
Schooltype                                                      
Training*Schooltype                                                      
Binnen (fout) 10,250                                             
Totaal 93,958                                             

Training Schooltype M SD
Niet gevolgd LBO 2,25 0,96
HAVO 3,50 0,58
VWO 6,50 0,58
Totaal 4,08 1,98
Wel gevolgd LBO 5,00 0,82
HAVO 6,25 0,96
VWO 7,75 0,50
Totaal 6,33 1,37
LBO Totaal 3,63 1,69
HAVO Totaal 4,88 1,64
VWO Totaal 7,13 0,83

1. Maak de tweeweg-variantieanalyse af. NB je hoeft geen posthoc-toetsen uit te voeren.

2. Is er voldaan aan de voorwaarden voor deze analysetechniek? Motiveer je antwoord.

3. Interpreteer de resultaten volgens de richtlijnen van het vak Inferentiële Statistiek.

Antwoord